W Zespole Szkolno-Przedszkolnym we Włodarach, na wniosek Rodziców, uczniowie klas I-VI objęci są nauczaniem języka mniejszości narodowej-niemieckiego- zajęcia prowadzone w dwóch językach: języku polskim oraz języku mniejszości narodowej. W klasach I-III dwujęzycznie realizowane są wybrane zajęcia edukacji wczesnoszkolnej (przede wszystkim edukacji muzycznej i plastycznej). W klasach IV-VI w dwóch językach prowadzona jest muzyka, plastyka, technika oraz historia w części nie obejmującej historii Polski.



Współpracujemy z...
Język mniejszości narodowej- niemiecki umożliwia rozwój dzieci i młodzieży na wielu płaszczyznach: w zakresie świadomości i tożsamości narodowej, integracji kulturowej, komunikacji językowej. Będzie sprzyjał wzbogacaniu zasobu leksykalnego uczniów i rozwijaniu ich umiejętności konwersacji. Nauczanie tego języka powinno obejmować doskonalenie umiejętności: mówienia, słuchania, czytania, pisania i odbioru różnorodnych tekstów kultury, a ponadto poszerzać wiedzę oraz kształtować szacunek dla dorobku kulturowego i historii danej mniejszości.
Dokumenty do pobrania:
Wniosek o objęcie dziecka nauczaniem języka mniejszości narodowej
Oświadczenie o rezygnacji
PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKA MNIEJSZOŚCI
Od 1 września 2017 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące organizacji nauczania języka mniejszości narodowej.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami Rzeczpospolita Polska umożliwia członkom mniejszości narodowych podtrzymywanie ich tożsamości narodowej i językowej m.in. poprzez organizację nauczania języka mniejszości w placówkach polskiego systemu oświaty. Również przedstawiciele mniejszości niemieckiej zamieszkujący terytorium RP mogą korzystać z tego przywileju poprzez wnioskowanie w szkołach i przedszkolach o organizację nauki języka niemieckiego dla swoich dzieci.
Głównym aktem prawnym regulującym organizację nauczania języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej jest rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2017 r. (Dz. U. 2017 poz. 1627), szczegółowo określające sposób organizacji zajęć służących podtrzymywaniu tożsamości narodowej i językowej mniejszości narodowych w Polsce.